Blog > Komentarze do wpisu
Stypa na dworcu Łódź Fabryczna

Wygląda na to, że poczciwy żywot dworca Łódź Fabryczna jednak dobiega końca. Z tej okazji na miejscu rozpoczęła się już stypa żałobna. Dworzec ów stoi sobie w Łodzi 143 lata ... zbudowano go bowiem w 1868 roku. Był pierwszym łódzkim dworcem, co prawda pierwotnie znajdował się nieco dalej w pobliżu ŁDK, ale to niewiele zmienia. Połączył miasto koleją łódzko-fabryczną z Koluszkami, przez co miasto zyskało dostęp do koleji warszawsko-wiedeńskiej, co było wydarzeniem niebagatelnym w ówczesnych czasach. 16 października 2011 roku ma zostać zamknięty, także jesteśmy obecnie światkami kolejnego epilogu jednej z wielu historii dawnej Łodzi, która już nigdy nie powróci.

Dworzec Łódź Fabryczna, ostatnie dni.

Mimo upływu lat i totalnej dewastacji w stanie obecnym żal mi tego obiektu i jego losu. To bez dwóch zdań ikona miasta. Żyła łącząca niegdyś włókiennicze miasto z rynkami zbytu, siecią zaopatrzenia, ten krwiobieg napędzał całe miasto i mocno przyczynił się do rozkwitu jego niegdysiejszej potęgi. Dziś z dumnego niegdyś dworca zostało niewiele - smutny szary budynek główny i kilka magazynów i budynków pomocniczych. Większość w latach powojennych uległa stopniowemu zniszczeniu, a konserwacja bogatych zdobień i detali na fasadach odbywała się prostą metodą skucia. Do tego w ostatnich latach jak wrzody otoczyły go chamskie budki z syfnym żarciem, śmieci, brud, smród i bida. Nam głównie kojarzy się z byle jaką peerelowską wiatą z blachy falistej nad peronami z niedziałającym napisem ŁÓDŹ FABRYCZNA. Do tego milion fast-foodów z kolejną ikoną o nazwie Bonanza.Sami zobaczcie jak pięknie się prezentował jeszcze nie tak dawno ...

W związku z budową projektu o szumnej nazwie "nowe centrum Łodzi" dworzec znika, całość zostaje przeniesiona pod ziemię. Szkoda jednak, że w projekcie nowego obiektu nie uwzględniono choćby zachowanych fragmentów dawnej fasady obiektu. Przecież on jest naprawdę piękny. Wystarczy rzucić okiem na stare zdjęcia sprzed dewastacji. Jestem pewien, że przy odrobinie wysiłku i dobrej woli Łódź spokojnie mogła odzyskać perełkę na miano choćby skierniewickiego dworca koleji warszawsko-wiedeńskiej.

Wracając do stypy - jak zauważyliście na zdjęciu autobus jest czarny, pewnie zastanawiacie się czemu ? Żałoba ? Heheh może i żałoba, ale nie tym razem. To efekt próbnego strzału z Drewniaka na szitkach 13x18 cm... z filmu rentgenowskiego. On po prostu nie widzi części spektrum, jest uczulony głównie na jego niebieską część, przez co barwy wpadające w okolice czerwieni naświetlają się słabiej, film nijako jest niemal ślepy na ten kolor. W efekcie pomarańczowo-czerwony łódzki autobus wyszedł ciemnoszaro-czarny ;) W tle powinien lecieć tylko marsz pogrzebowy. Propo pogrzebów, to na Facebooku ludzie skrzykują się na spontaniczne pożegnanie dworca 16 października. Plotka niesie, że być może ostatni pociąg wprowadzi ... parowóz. Nic jeszcze jednak nie wiadomo, powtarzam tylko zasłyszane w necie plotki. Oznaką nadchodzącej anihilacji są też tłumy osób uwieczniających ostatnie chwile tego obiektu - non stop widać kogoś z aparatem, kamerą czy statywem. Gdy robiłem to zdjęcie kilka dni temu w ciągu kilkunastu minut widziałem takich osób co najmniej tuzin. Przynajmniej zostaną nam zdjęcia ...

Technicznie: Drewniak 13x18, Fuji RTG, R09 One Shot 1:50/15C na oko

Więcej - podobne wpisy:

środa, 28 września 2011, bolas

Polecane wpisy

Komentarze
2011/09/29 13:51:23
I to stanie sie w moje urodziny :( eh
-
Gość: Magdalena, *.toya.net.pl
2011/10/19 09:51:01
Strasznie to smutne jak w Łodzi traktuje się zabytki. Na przykładzie Manufaktury widać że da się połączyć historię ze współczesnością-trzeba tylko chcieć! Przecież inne miasta (Kraków , Wrocław) też mają stare, piękne dworce i teraz je remontują bo ich władze wiedzą że zabytki to też wielka promocja miasta. Najwyraźniej pani Zdanowska jest niebywałą ignorantką... ŁÓDŹ MIASTEM NIKNĄCYCH ZABYTKÓW
-
Gość: jan trzeci, *.toya.net.pl
2012/04/21 17:09:05
Wbrew powszechnej opinii budynek ten nie powstał w 1868 a dużo później
-
2012/04/26 08:31:12
Skrót myślowy, chodziło mi o infrastrukturę dworcową. Jasna sprawa, że pierwotnie większość stała w innej formie i inaczej rozlokowana. Przed pierwszą wojną światową już był niemal identyczny jak obecnie - poza wieżą. W latach 30-tych przebudowano go nieco, dobudowano wschodnie skrzydło, rozebrano wiezę itd ... myślę, że bezpieczne określenie to "przełom XIX/XX wieku" ;)