środa, 27 lutego 2008
Łódzki POLMOS ... A.D. 2008

Korzystając ze słonecznego weekendu przemierzałem łódzkie ulice i przy okazji wpadłem w rejon łódzkiego Polmosu. Kolejna piekielna manufaktura z czerwonej cegły, jakże charakterystycznej dla Łodzi. Mimo zaniedbania i cienkiego stanu zewnętrznego prezentuje się okazale. Także wrzucam parę fotek tej okolicy.

Polmos Łódź

W sumie to chyba ostatnia okazja aby pooglądać ją w niezmienionym stanie, bo niebawem mają ruszyć pełną parą prace renowacyjne, a na rogu Piłsudskiego i Rydza-Śmigłego ma powstać jakiś cudaczny futurystyczny szklany biurowiec.

 Polmos Łódź

Z tego co znalazłem w sieci - państwowy monopol spirytusowy istniał pod zaborem rosyjskim. W roku 1896 rozpoczęto w Łodzi budowę rozlewni wódek czystych i spirytusu butelkowanego, którą uruchomiono w 1902 roku. W latach 1919-1926 wytwórnia była czasowo użytkowana przez Monopol Tytoniowy.

 Polmos Łódź

W 1926 roku w ramach Państwowego Monopolu Spirytusowego uruchomiono ponownie produkcję wódki czystej, a także jeden stół do ręcznego rozlewu denaturatu. Od 1927 roku zakład był czynny pod nazwą Państwowej Wytwórni Wódek Nr 14. W roku 1928 dobudowano magazyn gotowych wyrobów. Zespół fabryczny dość fajnie oddaje klimat miasta, szkoda jednak że jest tak zaniedbany.

Polmos Łódź

 

 

Polmos Łódź

 

sobota, 23 lutego 2008
Stacja Radegast, Litzmannstadt (Łódź)

Radegast to niemiecka nazwa Radogoszcza, dzielnicy Łodzi zwanej wtedy Litzmannstadt. W okresie okupacji niemieckiej 1939-45 Radegast był stacją kolejową łódzkiej zamkniętej dzielnicy żydowskiej. Leżał na północno-wschodnim krańcu getta, już poza jego granicami. Z terenem getta łączyła go ogrodzona z obu stron kręta droga.

Stacja Radegast w Łodzi

Stacja Radegast wspołcześnie to miejsce pamięci. Jest mini muzeum, pomnik i mini skansen stworzony wokoło drewnianego budyneczku stacji. Dojechać do niego jest dość łatwo - znajduje się w pobliżu ulicy Strykowskiej na jej skrzyżowaniu z Inflancką. Dość dobrze go widać z wiaduktu na Strykowskiej nad torami kolejowymi.

Stacja Radegast w Łodzi

To stąd odjeżdżały na śmierć kolejne transporty... na północny-zachód do Chełmna nad Nerem, pierwszego w Polsce obozu zagłady, i na południowy-wschód do Oświęcimia (Auschwitz). Wywózki zaczęły się 16 I 1942 roku. Pierwszy transport odjechał ze stacji Radegast w kierunku Chełmna. W ciągu czterech miesięcy, do 15 V 1942 roku, z getta zostali wysłani na śmierć wszyscy pobierający zasiłki, więźniowie i handlarze, a zaraz po nich Żydzi zachodnioeuropejscy. Kilka miesięcy później, we wrześniu 1942 roku z dworca Radegast odjechały do Chełmna transporty ze starcami i dziećmi. Tzw. "wielka szpera" miała przekształcić dzielnicę żydowską w wielki obóz niewolniczej pracy dla hitlerowskiego państwa.

Łódź - Radegast Litzmannstadt

W 1944 roku rozpoczęła się ostateczna likwidacja getta w Łodzi, ostatniego getta na ziemiach polskich. 29 VIII 1944 roku ze stacji Radegast odszedł do Auschwitz ostatni transport łódzkich Żydów. Zachował się oryginalny drewniany budynek stacyjny. Długi czas był jeszcze używany przez kolej. To po tych szynach Żydzi jechali z łódzkiego getta do Chełmna i Auschwitz.

Radegast Litzmannstadt

Od 2005 roku jest to placówka muzealna, na miejscu jest też posterunek Straży Miejskiej.
Radegast Litzmannstadt

Radegast Łódź

Radegast pomnik

Źródło częśći informacji:

  • http://www.lodzjews.org/root/form/pl/radegast/index.asp
Towarzystwo Kredytowe Miejskie w Łodzi

Szedłem sobie parę dni temu ulicą Pomorską i po raz kolejny miałem okazję podziwiać przepiękny budenek dawnego Łódzkiego Towarzystwa Kredytowego Miejskiego przy ulicy Pomorskiej 21. I po raz kolejny poza podziwem pojawiły się myśli i pytania: czemu ten wspaniały budynek jest w tak tragicznym stanie ?
Gmach b. Łódzkiego Towarzystwa Kredytowego Miejskiego

Przecież, śmiało rzec można że to jeden z ciekawszych w mieście, a mimo to stan jego od lat jest tragiczny i chyba nie może być już gorszy. Mimo fatalnego wręcz krytycznego stanu całość nadal prezentuje się nadzwyczaj ciekawie i zwraca uwagę przechodnia. Jakby ktoś chcicał rzucić okiem, to stoi sobie na Pomorskiej pomiędzy Wschodnią a Kilińskiego. Na przeciw jest IV LO (przedwojenne Gimnazjum Męskie) i Dom Gościnny Gminy Żydowskiej.

Gmach b. Towarzystwa Kredytowego Miejskiego w Łodzi

Gmach kryje w sobie masę ciekawych detali, na których przyjemnie zawiesić oko. Zwraca uwagę wielki łaciński napis VIRIBUS UNITIS znajdujący się na szczycie frontonu - "wspólnymi siłami".

Towarzystwo Kredytowe Miejskie w Łodzi, było drugą w Królestwie Polskim tego typu placówką po Warszawie. Ideą założonego przez łódzkich fabrykantów towarzystwa, było udzielanie pożyczek na cele budowlane.
Gmach Łódzkiego Towarzystwa Kredytowego Miejskiego

Gmach Towarzystwa przy ulicy Średniej 17, obecnie ulica Pomorska 21, zbudowano w latach 1878 - 1881 według projektu Hilarego Majewskiego. W 1878 r. zorganizowany został konkurs, do którego zaproszono budowniczych warszawskich m. in. Bronisława Żochowskiego i Ernesta Michała Błotnickiego oraz łódzkiego architekta miejskiego Hilarego Majewskiego.

Towarzystwo Kredytowe Łódź

To właśnie jego projekt został wybrany do realizacji. Budynek Towarzystwa Kredytowego Miejskiego wzniesiono w latach 1878 - 81. Towarzystwo Kredytowe Miejskie użytkowało go do 1939 r. W 1945 r. miał w nim swoją siedzibę sztab Armii Radzieckiej.

Sklepienie gmachu b. Towarzystwa Kredytowego w Łodzi

W 1949 roku obiekt oddano do użytku łódzkiej Akademii Medycznej, która z kolei użytkowała go do lat 90. XX wieku. Mieścił się tu Instytut Stomatologii. W 1996 r. gmach został sprzedany prywatnemu właścicielowi. Do dziś stoi i niszczeje. A szkoda wielka.

 

 
1 , 2 , 3
| < Luty 2008 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29    
Zakładki:
Fotografia:
O Kresach
O Łodzi:
Podróże:
Polecam:
Pozostałe miasta: